Prikaz romana „Smrt na Nilu“ Agate Kristi

O čuvenom romanu Agate Kristi „Smrt na Nilu“

„Smrt na Nilu“, koji je prvobitno objavljen 1937. godine, je u kome se vrlo jasno vidi zainteresovanost Agate Kristi za Egipat i arheologiju, a u njemu možemo jasno da osetimo duh tih predratnih godina. Slagalica koju treba rešiti u romanu je sledeća: ko je ubio Linet Dojl, bogatu američku naslednicu? Iako je roman smešten u Egipat, egzotičnu lokaciju, reč je zapravo o „misteriji u zaključanoj sobi“ jer su likovi putnici na rečnom brodu koji krstari Nilom. Među njima je i čuveni , niski čovek obučen u belo svileno odelo, sa panama šeširom i lepo ukrašenom peckalicom za muve. Linet je devojka koja ima sve, dobar izgled i bogatstvo, neko je na koga se ugledaju i kome se dive, navikla da bude u centru pažnje gde god da se nađe.

Nedavno se udala za Sajmona Dojla koji je pre toga bio veren za Linetinu prijateljicu Žaklin. Sve ovo će prouzrokovati seriju događaja čiji će ishod biti Linetina smrt. To što ih Žaklin prati na krstarenju Nilom čini je očiglednom osumnjičenom koju vodi ljubomora. Na brodu su i zapovednički nastrojena Amerikanka, gospođica Van Šujler, njena rođala Kornelija Robson i njena pratilja gospođica Bauers; zatim spisateljica Salome Oterburn i njena kćer Rozali; gospođa on i njen sin Tim; kao i Linetin američki advokat, uzbuđeni italijanski arheolog, radikalni engleski socijalista i mladi engleski advokat.

Poaro je na odmoru, ali se upušta u razgovor sa gospođicom on o prirodi kriminalaca i motivima za . Govori joj da je najčešći motiv novac, a tu su i osveta, , strah, mržnja i korist.

Motiv i u ovom slučaju deluje očigledno ako se razmisli o tome ko će profitirati Linetinom smrću, ali ovde je reč o komplikovanijem zapletu (a koja Agatina nije komplikovana?) jer je nakon ubistva pronađeno i telo Linetine služavke. Nestali su i Linetini biseri, nekoliko likova pokazuje da nisu ono za šta se predstavljaju, a dolaskom pukovnika Rejsa, člana britanske tajne službe, ispostavlja se da je na brodu i međunarodni ubica.

Sve ovo deluje kao neobičan zaplet, posebno kada je reč o izrazito preciznom tajmingu, ali Poaro nalazi svoj put kroz činjenice i stiže do istine.

Pred vama je slagalica u čijem rešavanju ćete uživati, a u tome će vam pomoći omiljeni junak kriminalističkih romana Herkul Poaro.

Izvor: booksplease.org